Thursday 30 May 2013

ALLAH Uji Tandanya Sayang




ALHAMDULILLAH..Pada hari jumaat yang barakah ini,sy diuji dengan ujian yang amat berat sekali. Tapi seberat manapun Ujian ini,tak dapat dibandingkan lagi dgn Ujian yg terpaksa dipikul oleh Junjungan nabi Muhammad SAW. Allahuakbar !!!Tabahnya Beliau...
Asssigment yang sy buat dan yang paling agak berat sekali sehingga saya tidur pukul 6.30 pagi hilang begitu sahaja. Namun,hati saya tetap husnulzOn, mungkin allah nak uji saya bilamana hati saya 'berbunga-bunga' nk balik esk.

Perancangan allah adalah sebaik-baik perancangan. Bilamana diuji,sy cuba muhasabah diri .Mungkin segala kekurangan pada saya sebelum ini,allah uji pada hari jumaat yang barOkah ini.. Subhanallah..
Bila saya teringat balik,ada 'hikmah' jugak saya balik pada 1.6 ( my special besday). Allah !! Rupa-rupanya allah nak uji. Terima kasih ya allah atas ujian ini. Hambamu ini redha dan pasrah.

Apabila kawan-kawan tanya kenapa balik lewat,sedangkan ramai yang balik pada 31.5.Namun,dengan pantas sy menjawab, ' takot-takot ada assigmnt yang belum submit,dan dr mikail bagi asgmnt xtentu,bila dia kata nak,terpaksa la pelajar mithali menurut segala arahanya'. Subhanallah,ini rupa-rupanya hikmat allah.

Apabila menerima ujian,jangan lah terus putus asa.Cuba muhasabah diri. Pada mulanya,sy agak 'give-up' namun setelah muhasabah balik apa hikmat disebalik apa yg berlaku ini,sy kembali 'cool' malah boleh gelak lagi.Tiada guna kita menangisi segala ujian yang allah bagi,namun terima la dengan hati yang redha.

        Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNy

Siapa tak sedih kn?? hanya tunggu nak print dan submit je.assigment ni mmg agak 'mencabar' juga,berbanding dengan yg sebelum ni kerana terpaksa 'main' dgn nombor.sy mmg agak 'malas' kerja2 yang berkaitan dengan nombor. Sanggup bersengkang mata,tak cukup tidur,sakit belakang,sakit kepala dan paling tidak lupa, saya buat assigment tu sambil 'selsema menjelma'.Dalam keadaan kesihatan tidak berapa stabil,sy gagahkan juga untuk siapkan .Namun,yg pastinya sy buat semua tu dengan ikhlas,dan terima ujian ini juga dengan redha.

Rupa-rupanya allah hadirkan 2ujian buat sy sebelum balik kg..Terima kasih ya Allah ats ujianmu ini.Walaupun hati da 'berbunga-bunga' teringat 'jalan rumah'.hehe..homesick plak..insya ALLAH,sy akan cuba buat balik dengan 'hati yang kuat'.

Ujian ALLAH datang tanpa mengenal waktunya. Sentiasa la berhusnuzOn dalam setiap musibah yg datang,kerana setiap musibah mahupun ujian itu ada hikmah yang tersembunyi yang kita tidak tahu. Segalanya Niat kerana ALLAH TAALA.Mulakan dengan Bismillah.. <3 *___*

No comments:

Post a Comment